Usein kysyttyä IR- ja CPL-teorioista

Vanhenevatko teoriani?

Yleisesti ottaen periaate on, että IR- ja CPL-teoriat säilyvät voimassa 3 vuotta hyväksytyistä viranomaisen (Trafin) kokeista. Koko IR- tai CPL-koulutus tulee siis saattaa päätökseen lentokoetta ja anomuksen lähettämistä myöten 3 vuodessa — toisaalta teoriakurssin aloitusajankohta ei tässä suhteessa ole määräävä.

Koulutuksen jälkeen ATPL-teoriat ATPL-lupakirjaa varten eivät koskaan vanhene, jos vain pitää CPL/IR:n voimassa, ja senkin IR-kelpuutuksen vanhenemisesta on vielä 7 vuotta aikaa uusia IR.

Paljonko Trafin kokeet maksavat?

Trafin koemaksu v. 2014 on 55 eur per aine, joita on ATPL-tasolla 14, CPL-tasolla 13 ja IR-tasolla 7 (ks. alla). Trafi käyttää yhden oppiaineen kokeesta nimitystä osakoe — heille koko kurssipaketti on yksi iso koe.

Mitä aineita kuuluu mihinkin teoriaoppimäärään (IR/CPL/ATPL)?

Käytämme EASA Part-FCL:n jaottelua (alla). Vaikka kutakin teoriakurssia tarjotaan erikseen, ovat nämä kolme kurssia oppimäärältään hyvinkin päällekkäisiä. Ks. taulukko vaadituista aineista alla. Kunkin aineen osalta voi olla tiettyjä eroja kurssien välillä — esimerkiksi yhtäältä VFR/IFR Communications on kaikille sama, mutta toisaalta CPL-lentäjän ei tarvitse tuntea yliäänilentämisen lennonteoriaa tai Atlantin ylitykseen liittyviä menetelmiä. Ruksi allaolevassa taulukossa ei siis tarkoita samaa sisältöä eri kurssien/tasojen (ATPL/CPL/IR) osalta. Nämä erot käyvät tarkemmin selväksi kurssilla.

Yleisesti ottaen voimme suositella koko ATPL-teoriapaketin suorittamista sellaisille asiakkaille, jotka joko jossain vaiheessa saattaisivat ammattilentäjiksi ryhtyä tai jotka muuten vain ovat keskimääräistä kiinnostuneempia tai nopeammin oppivia/helpommin teoria-asioita omaksuvia. Tämä vaatii kuitenkin opiskelua ja siten aikaa. Valitse CPL ja/tai IR, jos olet aivan varma että ATPL-todistuksella et koskaan mitään tee tai jos haluat päästä helpoimmalla tavalla. Jos tavoitteenasi on töiden ohessa hankkia IR-kelpuutus PPL-lupakirjaasi ilman sen suurempaa mielenkiintoa ammattilentämiseen, on suositeltavaa valita pelkkä IR.

Alla koodi “GS” tarkoittaa Ground Schoolia (lähiopetuskerta) ja viittaa oppiaineiden jakoon eri lähiopetuskerroille. Sillä, missä järjestyksessä osallistut eri lähiopetuskerroille, ei sinänsä ole väliä. Valitset itse päivämäärät jotka sinulle parhaiten sopivat. Kunhan vain varmistut, että kullekin lähiopetuskerralle olet valmentautunut opiskelemalla oikeita aineita ja että rupeaman päätteeksi olet osallistunut lähiopetukseen jokaisen aineen osalta.

Voit tehdä viranomaiskokeet eri aineisiin liittyen välittömästi vastaavan lähiopetuskerran jälkeen olettaen, että olet päässyt koulumme loppukokeesta läpi vastaavien aineiden osalta — itse asiassa on suositeltavaa käydä tenttimässä viranomaiskokeet heti, vielä kun asia on tuoreessa muistissa.

 

GS

Koodi

Aine

ATPL(A)

CPL(A)

IR(A/H)

#1 010 ILMAILUN SÄÄDÖKSET JA LENNONJOHTOMENETELMÄT

x

x

x

#3 021 ILMA-ALUKSEN YLEISTUNTEMUS – RAKENNE JA JÄRJESTELMÄT, SÄHKÖJÄRJESTELMÄT, VOIMALAITTEET, HÄTÄVARUSTEET

x

x

 

#3 022 ILMA-ALUKSEN YLEISTUNTEMUS – MITTARIT

x

x

x

#2 031 MASSA JA MASSAKESKIÖ– LENTOKONEET

x

x

  032 LENTOKONEEN SUORITUSARVOT

x

x

#3 033 LENNON SUUNNITTELU JA SEURANTA

x

x

x

#2 040 IHMISEN SUORITUSKYKY

x

x

x

#1 050 SÄÄOPPI

x

x

x

#2 061 YLEINEN LENTOSUUNNISTUS

x

x

 

#2 062 RADIOSUUNNISTUS

x

x

x

#1 070 LENTOTOIMINTA

x

x

 

#2 081 LENNONTEORIA – LENTOKONEET

x

x

#1 091 VFR-RADIOPUHELINLIIKENNE

x

x

#1 092 IFR-RADIOPUHELINLIIKENNE

x

 

x